En fryktelig dag

Ronald Morgan hadde en fryktelig dag på skolen. Alt gikk galt, og han fikk skjennepreken etter skjennepreken. De andre i klassen lo av ham og ertet ham.

Når skoledagen er slutt, får Ronald et brev med hjem fra frøken. Hun sier han må prøve å lese det selv, men Ronald er ikke flink til å lese. Brevet, som vi forventer er en streng melding til foreldrene om alt det gale Ronald har gjort, viser seg å inneholde følgende tekst:

Kjære Ronald. Jeg er lei for at du hadde en trist dag i dag. I morgen vil det bli en glad dag, for det er min bursdag. Du og jeg vil gjøre det til en glad dag. Klem; frøken Tyler.

Ronald oppdager at han har klart å lese brevet selv, og han blir lykkelig over det overraskende innholdet. Den fryktelige dagen er plutselig ikke fryktelig lenger, og han begynner å planlegge hva han vil gi frøken i gave.

(Historien er gjenfortalt etter Patricia Reilly Giff, en amerikansk forfatter. Se bokomtalen her).

Aktuelle momenter

De fleste mennesker har en rettferdighetssans, som gjør at vi forventer negativ respons på negativ oppførsel. Desto mer overraskende er det hvis vi opplever det motsatte: Kjærlighet, forståelse og tilgivelse når vi ikke synes vi har fortjent noen av delene. Ronald får et møte med nåden. Nåden er alltid overraskende, og alltid ufortjent.

Gud er kilden til all nåde. Frøken Tayler har et ekko av Jesus i seg. Snart skal vi feire Jesu bursdag. Fordi Gud gir oss nåde gjennom Jesus, kan alle som vil, få ha en god dag både på julaften og resten av livet. Vi kan vite at vi ikke vil få skjenn og straff av Gud, men få motta nåde og tilgivelse, hver dag.

Akkurat som Ronald hadde problemer med å lese, kan vi også ha problemer med å forstå hva Bibelen og Jesus vil si oss. Vi kan be Gud om hjelp til å forstå, og vi vil bli lykkelig overrasket hver gang vi skjønner litt mer av hva nåde er.

Aktuelle bibelvers

Sal 103, 10 (Han gjør ikke med oss etter våre synder…)
Sal 103, 17 (Men Herrens miskunnhet er fra evighet…)
Jak 4,6 (… de ydmyke gir han nåde)