Død – for en tid
Kirkegården en kald og regnvåt høstdag. En liten flokk mennesker står rundt en grav som nettopp er spadd opp. Ei kiste står på bakken ved sida. Presten snakker lavt med en mann mens han blar i ei bok. En liten gutt står tett inntil moren sin mens han ser på kista. Så ser han opp på moren.
– Mor, får vi aldri se bestefar igjen? Skal han være nede i jorda bestandig?
Moren ser på gutten og smiler. – Nå skal vi senke kista med bestefar ned i graven. Og så skal han ligge der, kanskje ganske lenge. Men ikke for alltid! For en dag skal Jesus komme tilbake, og da skal alle de døde stå opp igjen, bestefar også. Hun stryker gutten over håret. – Og så skal alle som tror på Jesus, være sammen med ham bestandig. Og bestefar – han trodde på Jesus!
Gutten ser på moren. Øynene hennes er blanke. Men ansiktet hennes smiler likevel. Gutten tenker. Alle de døde stå opp igjen? Han ser ut over den store kirkegården. Gravsteiner så langt han kan se, helt ned mot steingjerdet ved sjøen. Her ligger veldig mange mennesker begravd.
Tankene hans går langt av sted – forbi steingjerdet og ut over sjøen og videre. Være sammen med Jesus? For bestandig? Han løfter blikket fra havet og opp mot skyene. Så lukker han øynene.
Bestandig. Hvor lenge er det, tro?



cc: Petter Pallander
Jesus kommer tilbake
Mange mennesker tror at døden er slutten på alt. Bibelen sier noe annet. Egentlig er døden omtrent som starten på selve livet. Da blir livet her på jorda nesten som å starte litt før startstreken. Døden er en slags inngangsport til det som kalles evigheten.

Vi kan bli ganske triste når vi tenker på døden. – Ja, men husk, sier de i kirken, – at vi venter på at Jesus skal komme tilbake. Og det blir en kjempestor festdag for alle vennene hans. Jesus komme igjen? Det er det ikke så lett å forestille seg. Hvordan skal han komme? Og hvor?

Tankene våre blir omtrent sprengt når vi snakker om det som handler om døden, evigheten og at Jesus kommer tilbake. Mange mennesker sier: Det der er et eventyr det er umulig å tro på.

For de kristne er det viktigst hva Bibelen sier om dette. Og den snakker ikke om noe eventyr. Her er noen viktige ord om saken fra boka:

1.    Den alvorligste form for død er ikke at kroppen din dør, blir lagt i ei kiste og senket ned i bakken. Å dø evig er mye mer alvorlig, for det betyr å være borte fra Gud for bestandig. Men det trenger vi ikke å være redde for, hvis vi hører til hos Jesus. Jesus sier noe om det i Joh 11,25–26: Jesus sier til henne: “Jeg er oppstandelsen og livet, den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?”2.    Jesus reiste tilbake til himmelen etter at han var ferdig med frelsesarbeidet her på jorda ca år 33. Men han sa at han kommer tilbake en dag. Joh 14,2f: For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.

3.    Englene ga også klar beskjed om at Jesus kommer tilbake til jorda. Apg 1,11: Galileere, hvorfor står dere og ser opp mot himmelen? Denne Jesus som ble tatt opp til himmelen fra dere, han skal komme igjen på samme måte som dere har sett ham fare opp til himmelen.

4.    Kommer Jesus til å sende beskjed to uker på forhånd om når og hvor han kommer tilbake? Nei, han kommer ganske overraskende, så det trenger vi ikke prøve å regne ut. Først et ord av Jesus i Matt 24,42: Så våk da! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer. Paulus sier også noe om dette i 1 Tess 5,1–2: Men om tider og tidspunkt behøver vi ikke å skrive til dere, brødre. For dere vet godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten.

5.    Akkurat når Jesus kommer tilbake til jorda, vet vi altså ikke. Og heller ikke helt hvordan. Men noen tegn på at tida nærmer seg, kommer det til å være: Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig …Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder; Matt 24,6–7. I tillegg nevner Matt 24,14 et kjempeviktig tegn: Og evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.

6.    Når Jesus er tilbake, skal det skje enorme ting som vi nesten ikke klarer å forstå: Alle de døde skal stå opp igjen av gravene sine, enten graven er på kirkegården, nede i havets dyp eller et sted ingen aner hvor er. Gud vet hvor de døde er. Joh 5,28–29: Dere må ikke undre dere over dette, for den time kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.

7.    Når alle de døde har stått opp (og det blir en ganske enorm menneskemengde hvis alle som har levd på jorda fra starten og til nå skal være med), så skal ikke alle disse folkene bare gå samlet inn i himmelen. De kommer til å bli delt i to flokker, den ene går til evig død og den andre til evig liv. Og hva er det som bestemmer hvem som går hvor? Det sier Jesus noe om. Joh 3,17–18: Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. – Det er det samme som Jesus snakker om et annet sted. Matt 25,46: Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.

Da skjønner vi i hvert fall at det er viktig å ha en levende tro på Jesus!

Den nye himmel og den nye jord
Hvordan blir det egentlig etter døden? Ikke så merkelig at vi er opptatt av det. Alle skal dø, og ingen mennesker som er døde til nå, har kommet tilbake og fortalt hvordan det er på den andre sida. Bibelen sier litt om hvordan det kommer til å bli. Ikke så mye – men nok til å skjønne at det er grunn til å ha noen forventninger.

Tenk over det
Hva synes du om en by med gater laget av gjennomsiktig gull? Eller hva med en byport som er en gigantisk perle med hull i? Gater uten gatelys og rom uten lyspærer? Et sted uten terrorister, skattesnytere, konemishandlere, overgripere, baktalere, mordere, et sted uten noe som helst av juks, synd, ondskap og galskap? Les om framtida i Åpenbaringsboka kap. 21.

Himmel og jord skal forgå, sier Matt 24,35. Men Gud har noe bedre i vente for menneskene: Og jeg så en ny himmel og en ny jord, sier altså Johannes. Hva mener han med det? Skal vi til himmelen når vi står opp igjen til evig liv, eller skal vi fortsatt være her i strøket – riktignok på en splitter ny jord? Vi vet ikke helt hvordan dette kommer til å bli. Bildene med gullgater og kjempeperler er nok ikke bokstavelig ment. De sier noe om at det kommer til å bli ufattelig fint. Det blir store forandringer, det skjønner vi. Kanskje vil det skje en enorm katastrofe først, der hele verden og universet kollapser. Men så skal Gud gjøre alle ting nye; Åp 21,5. Han lager en ny himmel og en ny jord. Denne jorda skal de kristne få arve; det står i Matt 5, 5: Salige er de tålsomme, for de skal arve jorden.

Som kristne lever vi i håpet om evig liv på den nye jorda som Jesus snakker om. Og da kan vi si det sånn: Vi kommer til himmelen, fordi himmelen – Guds bolig – er kommet til jorden. I Åp 21,3 står det sånn: Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: “Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem.”

Hvordan kommer det til å bli i himmelen? Neppe kjedelig. Men nå får vi vente og se.

 

Image by Neil Chappell from Pixabay

Print Friendly, PDF & Email