Samtaleguide om Den Store Gatsby

Advarsel: avslører sentrale deler av handlingen

Sammendrag

Når den unge og nyutdannede Nick Carraway (Tobey Maguire) flytter til Long Island i New York, blir han fascinert av sin mystiske nabo, Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), som bor i et herskapshus og arrangerer ville, dyre fester. Gatsby er besatt av den gifte Daisy Buchanan (Carey Mulligan), og setter alt inn på å vinne henne. For flere år siden hadde de to et forhold, som endte da Daisy giftet seg med den velstående Tom (Joel Edgerton), og når de møtes igjen gjennom Nick – som er Daisys fetter – blusser forelskelsen opp igjen.

Gatsby er likevel ikke alt han ser ut til å være, og det blir snart tydelig at forholdet ikke kan ende godt. Når hans hemmelige fortid truer med å innhente ham, begynner alt å falle fra hverandre. Vil Daisy virkelig forlate sin utro ektemann og det priviligerte livet han tilbyr henne? Kan Gatsby noen gang få det han virkelig vil – eller er alle drømmene hans egentlig bare en illusjon?


Bakgrunn

(fra produksjonsnotatene til filmen)

F. Scott Fitzgeralds Den store Gatsby ble første gang utgitt i 1925. Inspirert av de dekadente festene på Long Island, der Fitzgerald var gjest, erklærte han sitt mål om å skrive «noe nytt – noe ekstraordinært og vakkert og enkelt og intrikat mønstret».

Anmeldelsene boken fikk var blandet, og Fitzgerald døde i 1940 i den tro at Den store Gatsbyhadde mislykkes både kommersielt og blant kritikerne. Men bokens popularitet vokste gradvis, og i 1960-årene hadde den blitt allment akseptert som en litterær klassiker – til og med som den mest typiske amerikanske romanen. Den store Gatsby har tidligere blitt filmatisert for kinolerretet mange ganger, og versjoner er blitt laget for fjernsyn, radio og teaterscene.

Den australske regissøren Baz Lurhmann fant ut at han ville lage sin egen Gatsby-film etter å ha lyttet til lydboken mens han reiste med tog gjennom Sibir, kort tid etter at han gjorde ferdig Moulin Rouge! (2001). Han møtte produsentene Douglas Wick og Lucy Fisher, som hadde brukt flere år på å sikre seg rettighetene til Den store Gatsby, og de ønsket han velkommen som sin perfekte regissør: «Det var som en drøm som gikk i oppfyllelse. Det var plutselig en måte å se og bli en del av 20-årene på. Når du jobber med Baz, tar du en tidsmaskin til en annen verden.»

Filmskaperne følte at historien fikk fornyet relevans i kjølvannet av den nylige globale finanskrisen. «I en tid med en glitrende, men upålitelig økonomi, og en utbredt følelse av at vi har mistet retningen, kunne Gatsby blitt skrevet i går (…) Fitzgerald følte en fundamental brist i den moralske strukturen i 1920-årene; at ting ikke kunne fortsette å gå opp, opp, opp slik de gjorde, at det ikke kunne vare.» Luhrmann, sammen med manusforfatter Craig Pearce, produksjonsdesigner Catherine Martin og musikalsk ansvarlig Anton Monsted, gjorde grundig research. De samlet tilbehør og utstyr fra 20-tallet, utforsket Fitzgeralds tekst og besøkte i tillegg de faktiske stedene hvor karakterene ville ha bodd.

Gjennom å studere Gatsby og Fitzgeralds andre verk, utviklet manusforfatteren Pearce en framgangsmåte for å forene forfatterens unike stil med et språk som ville være mer tilgjengelig for publikum i dag. Denne kulturelle sammenflettingen ble understreket av musikalske valg. Med den velkjente rapperen Jay-Z som ansvarlig produsent, ble en cocktail av dagsaktuell musikk (inkludert bidrag fra artister som Beyoncé og Lana Del Rey) brukt til å gjenskape «hvordan det ville ha føltes å leve i den utrolig moderne tiden (…) Vi ønsket at det skulle føles akkurat slik det føles for oss å gå på den mest utrolige nattklubben i verden, og kjøre i den raskeste bilen du noen gang har kjørt.»

Skuespillere

For å finne en skuespiller til rollen som en av litteraturens mest kjente ikoner, henvendte Luhrmann seg til Leonardo DiCaprio, som han tidligere arbeidet med på Romeo og Julie (1996). «Faktisk», sier Luhrmann, «var det ikke vanskelig å tenke på noen! Hmm, jeg vet ikke – kompleks, romantisk, mørk, glamorøs, stor skuespiller…» Rollen som Daisy Buchanan, Gatsbys store kjærlighet, viste seg å være med utfordrende å fylle. Letingen etter en skuespillerinne til den ettertraktede rollen («en Tatt av vinden-situasjon», som Luhrmann beskriver det) fikk stor publisitet, og etter en lang prosess med audition og prøver, ble til sist Carey Mulligan valgt. DiCaprio forklarer: «Gatsby har fått mange svært vakre kvinner kastet i armene. Carey er veldig vakker, men hun er også veldig uvanlig. Daisy må på en måte være dyrebar og unik, og noe Gatsby ønsker å beskytte.»

Tobey Maguire fikk rollen som Nick Carraway, som Luhrmann hadde bestemt seg for å behandle som en stedfortreder for forfatteren i filmen: «Det er ingen hemmelighet at tanken er at Nick Carraway på en måte er F. Scott Fitzgerald, og så mye av det som skjer i Gatsby skjedde med Fitzgerald.» På tross av at all research hadde blitt gjort i New York, ble filmen til slutt spilt inn i Australia, av hensyn til effektivitet. Filmkulisser og rekvisitter ble brukt for å gjenskape steder i New York på overdådig vis. Luhrmann valgte å filme i 3D for i enda større grad å «bryte ned barrieren mellom historien og publikum».

Den store Gatsby hadde premiere 22.mai 2013 og fikk blandet mottakelse. Noen kritikere mente Luhrmanns tolkning var for overfladisk, med fokus på stil og det storartede visuelle på bekostning av det underliggende mørket i historien. Andre berømmet ambisjonen, særegenhetene og – i særlig grad – DiCaprios sentrale prestasjon.

Spørsmål til samtale

1. Hva var din første reaksjon på filmen? Likte du den? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis du har lest boken, hvordan var filmen sammenlignet med den, og hva tenker du om hvordan historien har blitt filmatisert?

2. Å finne skuespillere til ikoniske litterære figurer er aldri enkelt. Hva tenkte du om filmskapernes valg av skuespillere, særlig i rollene som Gatsby, Daisy og Nick – og hvilke andre skuespillere kunne du ha valgt til rollene? Hvilke spesielle kvaliteter tok Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan og Tobey Maguire med seg i rolletolkningene sine, og hvordan vil du bedømme prestasjonene deres?

3. «Jeg var innenfor og utenfor.» – Nick Carraway Rammen rundt filmen, der Nick forteller Gatsbys historie fra et sanatorium, finner vi ikke igjen i romanen. Hvorfor kan manusforfatter Craig Pearce ha valgt å legge til denne rammen, og hva – om noe – tilføyer den? Hva slags forteller er Nick, og hvordan kan hans rolle sammenlignes med, og settes opp mot, den andre kjente filmfortellere har?

4. Daisy Buchanan blir ofte sett på som en rent symbolsk karakter. Hva kan hun symbolisere i historien, og i hvilken grad spiller Carey Mulligan henne som en virkelig person med vanlige menneskelige følelser og motiver? Hva tenkte du om Daisys handlinger og valg i løpet av historien?

5. Baz Luhrmann har enkelte ganger blitt kritisert for å være en regissør som foretrekker teater og melodrama framfor ekte følelser. I hvilken grad er du enig i denne kritikken når det gjelder Den store Gatsby, og når det gjelder de andre filmene hans? Hva er det som kan få publikum til virkelig å bli engasjert av følelsene i Gatsby, og hva er det som kan holde dem på avstand?

6. «Jeg tror at alt som blir en klassiker er en klassiker fordi det beveger seg gjennom tid og geografi (…)¬ fordi historiene er universelle menneskelige historier, og vi kjenner personene. Og Gatsby er slik.» – Baz Luhrmann I hvilken grad er Den store Gatsby en historie om en spesiell tid og et spesielt sted, og i hvilken grad er den universell? Hvorfor er Gatsbys kulturelle sammenheng viktig, og hvordan kan den relateres til dagens kultur?

7. «Vi ble født forskjellige. Det er i blodet vårt.» – Tom Buchanan Hvor viktig er temaet «klasse» i Den store Gatsby, og hvordan medvirker dette til Gatsbys undergang? Hva er egentlig denne «visjonen av seg selv» som Gatsby «gir alt av i sin kjærlighet til Daisy», og hvordan henger dette sammen med hans status i samfunnet? I hvilken grad er virkelig sosial mobilitet mulig i vår egen kultur?

8. «Hvis jeg bare kunne komme tilbake til begynnelsen…» – Gatsby Hva er det som gjør at Gatsby er så besatt av fortiden, og gjør han rett i å tro at den kan gjenskapes? Hvor nostalgiske er vi – som kultur og som individer – og hvorfor? Hva er det ved nostalgien som gjør den tiltalende, og hva kan gjøre den farlig eller skadelig?

9. Vi blir klart oppfordret til å heie på Gatsbys forhold til Daisy, og ikke bare på grunn av hennes ulykkelige ekteskap med Tom. Hva kan være grunnen til at utroskap så ofte blir presentert på denne måten på film, og hva kan noen av de moralske konsekvensene av slike beskrivelser være? Hvilke prinsipper motiverer Gatsby, Daisy og Tom i valgene de tar når det gjelder kjærlighetsforhold, og kunne disse prinsippene vært gode veivisere i det virkelige liv?

10. «Hvorfor alt dette?» – Nick «Det, min kjære venn, er det virkelige spørsmålet.» – Owl Eyes (Max Cullen) Så du Den store Gatsbys scener med rikdom og overflod som kritikk, eller som en feiring (utilsiktet eller ikke)? Hvilket moralsk poeng kommer Gatsby-fortellingen med når det gjelder rikdom, og blir dette poenget understreket eller undergravd av filmens framstilling av disse scenene?

11. «Gud ser alt.» – Wilson (Jason Clarke) De symbolske «Guds øyne» ser på mens dramaet i Den store Gatsby utspiller seg. Er Gud en tilstedeværelse eller et fravær i historien, og hvilke slutninger kan vi dra om den åndelige tilstanden til karakterene og kulturen deres? Hvilken effekt – om noen – har Guds blikk (og underforståtte dom) på retningen hendelsene tar?

12. «Livet mitt må være slik. Det må fortsette å gå oppover.» – Gatsby Hva dro unge James Gatz egentlig på jakt etter da han forlot fattigdommen i barndomshjemmet, og hva representerer det grønne lyset for den eldre Gatsby? Hva er kjernen i den amerikanske drømmen, og hvordan kan Gatsbys drøm knyttes til hans følelse av skam, og til hans søken etter håp og betydning?

13. Hvordan plukker Den store Gatsby den amerikanske drømmen fra hverandre, og på hvilket grunnlag mislykkes Gatsbys drøm? Hva tror du er våre dypeste og mest grunnleggende lengsler som mennesker? Kan disse lengslene noen gang virkelig tilfredsstilles, eller forblir vi til syvende og sist, som Gatsby, på leting?

Av Sophie Lister
Oversatt til norsk av Ingebjørg Hitland

© Damaris Norge AS

  • Originaltittel: The Great Gatsby
  • Genre: Drama / Romantikk
  • Nasjonalitet: Australia / USA
  • Språk: Engelsk
  • Musikk: Craig Armstron
  • Produksjonsselskap: Warner Bros. Pictures
  • Distribusjon: SF Norge
  • Video distribusjon: Warner Bros Entertainment Norge AS, Warner Bros Entertainment Norge AS
  • Produksjonsår: 2013
  • Lengde: 2 t. 21 min.
  • Aldersgrense: 11 år
  • Egnethet: Ungdom / Voksen
  • Begrunnelse: Filmen inneholder en dramatisk skildring av en påkjørsel og enkelte voldsinnslag som kan virke skremmende på 7-åringer. Filmen får derfor 11-årsgrense.
Print Friendly, PDF & Email