Lengselen etter Galtvort

Kompetansemål

Harry Potter-serien har betydd mye for mange. For noen eksisterer fremdeles en lengsel etter å vende tilbake til Galtvort. Men hva er det som gjør serien så betydningsfull? Og hva betyr denne lengselen? Mitt eget liv har vært og er enda preget av serien.

Første nyttårsdag får vi mulighet til å ta turen tilbake til trollmannsskolen Galtvort fra Harry Potter-universet. Det er nemlig 20 år siden den første filmen i serien kom på kino. Nå skal skuespillergjengen samles til en uforglemmelig reunion. Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts kan ses på strømmetjenesten HBO MAX.

Som barn vokste jeg opp med filmene på den gamle VHS-spilleren. Det var ikke før jeg gikk på ungdomsskolen at jeg bestemte meg for å lese bøkene. Jeg glemmer aldri sommeren etter 8. trinn da jeg leste siste boken i serien. Ikke minst glemmer jeg aldri da jeg så den siste filmen på kino. Underveis i filmen holdt jeg fast i en tryllestav gjemt i jakkelommen min, men det var ingen trylleformel som kunne fjerne tårene mine da rulleteksten spilte av for en siste gang. Likevel er forfatter J.K. Rowlings ord fra premieren på siste film trøstende:

«Whether you come back by page or by the big screen, Hogwarts will always be there to welcome you home”

Et hjem

For mange var og er Galtvort (Hogwarts) et hjem. Galtvort ble som en virkelighetsflukt. Jeg har en bordbrikke som sier: «I would rather be at Hogwarts» og ja, i en alder av 25 kan jeg enda iblant drømme meg bort til Galtvort. Det ble noe trygt og gjenkjennelig jeg kunne reise til.

Men hva er det med denne skolen og historien om den unge trollmannsgutten som gjør oss bundet fast til sidene eller skjermen? For meg er det det underliggende budskapet om den sterkeste magien: kjærlighet. Da Harry Potter var et spedbarn ble han angrepet av den onde trollmannen Voldemort. Like før dødsformelen ble sendt fra ham, tryglet moren Voldemort om å spare Harry og heller la henne dø i stedet. På grunn av offeret hun gjorde, kunne ikke Voldemort drepe Harry. En usynlig beskyttelsesbarriere var rundt Harry takket være hans mor. Den blir brutt når han gjør samme offeret i den siste filmen. Harry går villig i døden for at de andre skal få leve. I den neste scenen våkner Harry opp på et himmellignende sted. Her møter han igjen avdøde rektor Humlesnurr som forklarer ham hvorfor og hvordan både morens offer og Harrys offer hadde betydning.

Glimt av evangeliet

Tar vi på oss livssynsbrillene kan vi se at denne historien minner om en annen, enda større fortelling. Det var dette som gjorde historien om Harry Potter enda mer betydningsfull for meg. Harry fungerer som et bilde på Jesus når han ofrer seg selv for å redde andre. Han bekjemper Voldemort med det sterkeste våpenet, et som Voldemort aldri kan skaffe: kjærlighet. Det blir et budskap om en kjærlighet som overvinner døden, og som peker til Jesu død på korset.

Et bilde som har betydd særlig mye er Harrys «oppstandelse». Scenen der Harry våkner opp etter å ha blitt drept foregår på togstasjonen Galtvortekspressen går fra. Denne stasjonen er også et virkelig sted i England, «King’s Cross Station». Det kan minne om Jesu seier på korset, et møtepunkt mellom død og kjærlighet om du vil.

Historien om Harry Potter

Film- og bokserien handler om den foreldreløse trollmannsgutten Harry Potter og hans kamp mot den onde trollmannen Voldemort, som drepte foreldrene hans da han var spedbarn. Serien følger Harry fra han er elleve til han slutter på trollmannsskolen, Galtvort. Her lærer han magi og møter sine gode venner som følger oss gjennom serien, Ron og Hermine. Gjennom syv bøker (og åtte filmer) skal Harry og vennene hans skal oppnå eller bekjempe et mål, men alt i alt fører det til den siste og store kampen mot Voldemort.

Verdenskjent

Fra den første filmen kom ut i 2001 har det vokst fram et helt Harry Potter-univers. Fans over hele verden har skapt en «fan-base» og utviklet vennskap og forhold på grunn av fellesnevneren Harry Potter. For andre har debatter i mediene vært ødeleggende for forholdet de har hatt til serien. Bruken av magi og trolldom ble særlig omdiskutert i noen kristne miljø mens bokserien fortsatt var underveis. Noe av denne debatten forstummet da de siste trådene i fortellingen ble knyttet, med stadig sterkere bibelske motiv. Senere har også J.K. Rowlings uttalelser knyttet til transpersoner vekket reaksjoner.

Samtidig har det blitt åpnet fornøyelsesparker, lansert en lang rekke «merchandise», og det har blitt laget ny filmserie, Fantastic Beasts, som befinner seg i samme univers, men noen år før Harry Potter. I filmserien følger vi Newt og hans oppdagelse av mystiske dyr og vesener. I tillegg får vi vite mer om førhistorien til rektor Humlesnurr. Neste år kommer tredje film i serien. Dessuten kommer det også et dataspill hvor du kan lage din egen trollmann-karakter.

Share This Story, Choose Your Platform!

Om Forfatteren:

Gå til toppen