Kjerneelementer:
- Forståelse av kristen tro
- Utforskning av eksistensielle spørsmål
Undervisningsressurser og bakgrunnskunnskap
- Hva vil folk si Galleri
Hva vil folk si
13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Demokrati og medborgerskap, Film og TV, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Livet, Mennesket, Populærkultur, Religiøsitet, Samtaleressurser -Livet, Samtaleressurser -Mennesket, Samtaleressurser -Religiøsitet, Tverrfaglige tema
Hva vil folk si
Samtaleguide: 16 år gamle Nisha forsøker å balansere livet som norsk tenåring med forventningene hjemme hos sin pakistanske familie.
- Paul, The Apostle of Christ Galleri
Paul, The Apostle of Christ
1 arbeide med bibeltekster og gjøre rede for hovedtrekkene i den store bibelske fortellingen, 12 presentere misjonsarbeid og forstå utfordringer misjon har med tanke på kultur og religionsfrihet, 13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Film og TV, Kristen tro, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Populærkultur, Samtaleressurser -kristen tro
Paul, The Apostle of Christ
Samtaleguide: Forfølgelsene har satt de kristne i Roma i et dypt dilemma. De har et kall til å vitne om Jesus i ord og gjerning. Skal de bli i byen - eller skal de flykte og redde sine egne liv?
- Paul – «Fra forfølger til forfulgt» Galleri
Paul – «Fra forfølger til forfulgt»
1 arbeide med bibeltekster og gjøre rede for hovedtrekkene i den store bibelske fortellingen, 12 presentere misjonsarbeid og forstå utfordringer misjon har med tanke på kultur og religionsfrihet, 13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, 3 gjøre rede for det sentrale innholdet i kristen tro, Artikkel-Kristen tro, Film og TV, Kristen tro, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Populærkultur
Paul – «Fra forfølger til forfulgt»
Artikkel: Filmens to hovedtemaer om forfølgelse og den kristne troens troverdighet er utvilsomt aktuelle også for oss.
- Blank – «Mer lost enn noen gang» Galleri
Blank – «Mer lost enn noen gang»
13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Artikkel-Livet, Artikkel-Mennesket, Film og TV, Folkehelse og livsmestring, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Livet, Mennesket, Populærkultur, Tverrfaglige tema, Uke 16 populærkulturen
Blank – «Mer lost enn noen gang»
Artikkel: NRK-serien Blank tar for seg 19-åringers liv. Hvordan oppleves det å stå på egne ben, å følge drømmene, eller å ha følelsen av å bli stående igjen på perrongen når toget går?
- Maria Magdalena – «Disippel og forbilde» Galleri
Maria Magdalena – «Disippel og forbilde»
10 utforske og reflektere over eksempler på hvordan Jesus Kristus har påvirket menneskers liv, 13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Artikkel-Kristen tro, Film og TV, Kristen tro, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Populærkultur
Maria Magdalena – «Disippel og forbilde»
Artikkel: Evangeliene gir et tydelig bilde av en jødisk kvinne fra «fiske- og duebyen» Magdalena som fikk livet sitt totalt forvandlet i møte med Jesus.
- Maria Magdalena – «Hvem var hun egentlig?» Galleri
Maria Magdalena – «Hvem var hun egentlig?»
10 utforske og reflektere over eksempler på hvordan Jesus Kristus har påvirket menneskers liv, 13 analysere og drøfte hvordan livssyn formidles i ulike kulturelle uttrykk, Apologetikk, Artikkel-Kristen tro, Bibelens Troverdighet, Film og TV, Kristen tro, Kristendomskunnskap kompetansemål vgs, Populærkultur
Maria Magdalena – «Hvem var hun egentlig?»
Artikkel: Maria Magdalena er en populær karakter som mange har laget foskjellige historier rundt. Men hvem var hun egentlig? Hva sier bibelen?