Kompetansemål


Om filmen

Filmen Creation ble første gang vist i september 2009 i forbindelse med 200-årsjubiléet for Charles Darwins fødsel. I filmen møter vi Charles og Emma Darwin i en vanskelig periode i livet, spilt av ekteparet Paul Bettany og Jennifer Connelly som på mesterlig vis gir oss en nyansert framstilling av de to hovedpersonene. Regissert av Jon Amiel byr filmen på en rørende og uvanlig biografi med fokus på Darwins idéer, spenningene i ekteskapet med Emma, og hans tro som er i ferd med å smuldre bort.

Handlingen er hovedsakelig lagt til 1858, året før utgivelsen av “Artenes opprinnelse” (The Origin of Species), men gjennom mange tilbakeblikk til årene før, gir filmen innblikk i kampene Darwin hadde kjempet fram til da. Her står hans datter Annies (Martha West) død i en særstilling. Charles var en uvanlig hengiven far etter datidens målestokk, og Annie var hans favorittbarn. Han var hos henne, og tok seg av henne da hun døde ti år gammel, lang borte fra hjemmet og resten av familien. Hennes altfor tidlige død knuste ham, og det som før hadde vært en rent intellektuell problemstilling ble nå dypt personlig: Det ondes problem.

Agnostiker

Gjennom sine grundige observasjoner av naturen hadde Darwin blitt konfrontert med den brutale kampen for tilværelsen, en kamp som virket å være den totale motsetning til den medgjørlige verden han hadde møtt i William Paleys bok “Natural Theology”, som en gang hadde gjort sterkt inntrykk på ham. Darwin kom etter hvert til å kalle seg agnostiker, men hans agnostisisme bar et tydelig preg av at han aldri mistet sin overbevisning om at det stod en skaper bak universets eksistens. Han tvilte likevel på at Gud involverte seg i det noe mer enn dette (deisme).

“Hyllest til ateismen”

Noen ser på Creation som en hyllest til ateismen. I nettutgaven av The Guardian (http://www.guardian.co.uk/science/blog/2009/sep/21/creation-charles-darwin-evolution) beskrives den av Ariane Sherine som “et av de mest robuste forsvar for ateisme og agnostisisme som noen gang har forekommet i en vanlig spillefilm”. Det er den egentlig ikke. Den eneste personen i filmen som har en sterk ateistisk agenda er Thomas Huxley (Toby Jones), men han er framstilt som arrogant og bøllete. Han hevder, på samme måte som militante ateister gjør i dag, at Darwins idéer har drept Gud, og at vitenskap og religion er i krig med hverandre.

Darwin selv ser det ikke slik. Bettany framstiller en mann som er sterkt opprørt over denne motsetningen, og som frykter de sosiale konsekvensene dersom troen på Gud blir undergravd. Vi ser riktignok at han mister troen på en personlig og god Gud, men det er for lettvint å ganske enkelt se dette som en konsekvens av hans vitenskapelige idéer. Nick Spencer utdyper dette, også han i nettutgaven av The Guardian (http://www.guardian.co.uk/commentisfree/belief/2009/sep/17/darwin-evolution-religion), og i sin bok “Darwin and God”.

Emma Darwin er en viktig person i historien. Hun var en hengiven og tenkende kristen, og filmen viser hennes store bekymring for ektemannens åndelige ve og vel. Det går likevel fram av brev som er funnet at det ikke var Darwins idéer som var problemet, men at han var for ensidig opptatt av vitenskapelige bevis: Han klarte ikke å forholde seg til den muligheten at Gud også kunne åpenbare sannheter på måter som lå utenfor vitenskapens område. Mot slutten av filmen ber han Emma bestemme om boken hans skal utgis eller ikke. Slik får man på en dyktig måte dramatisert en diskusjon som må ha foregått mellom ektefellene. Emma kaller seg selv for Charles sin “medskyldige” når hun går med på utgivelsen, men hun ville aldri ha støttet den dersom hun mente at idéene til Charles virkelig undergraver troen på Gud.

Tro og evolusjon

Darwins idéer gir et alibi for mange ateister i dag for skepsis i forhold til Gud, slik de gjorde for Huxley, og kanskje også for Darwin. Men dette alibiet er langt fra vanntett. Det viser det faktum at det finnes kristne som i likhet med Emma ikke får sin tro ødelagt på grunn av evolusjon.

Forholdet mellom vitenskap og tro er et hett tema i vårt samfunn, og Creation tar opp viktige spørsmål gjennom den rørende og betydningsfulle historien om denne ene mannens kamp. Det er grunnen til at Damaris med glede tok på seg å utvikle ressurser for kirker og forsamlinger på vegne av Icon Film Distribution. Filmen gir oss en glimrende mulighet til å ta viktige problemstillinger opp til debatt.

Av Tony Watkins
©Tony Watkins/Damaris England

Oversatt til norsk av Egil Sæbø

Print Friendly, PDF & Email