Det bibelske grunnlag for misjon

Her finner du kapittel 12.1 online versjon.

Dersom skolen din allerede har læreboken, så kan passord fåes ved å kontakte Damaris Norge.
Dersom skolen din fortsatt ikke har læreboken, kan den bestilles via NLA Høgskolen.

Kompetansemål:

det-bibelske-grunnlaget-for-misjonMål for opplæringen er at eleven skal kunne:

• Forklare/gjøre rede for det bibelske grunnlaget for misjon (Kristenliv, misjon og kultur)

Læringsmål:

Etter å ha lest dette kapitlet skal eleven kunne:

• finne misjonsbefalingene i NT
  • gjøre rede for innholdet i misjonsbefalingene
  • forklare hvorfor kirken må drive misjon til alle tider

Hvorfor har den kristne kirke holdt på med misjonsarbeid i snart to tusen år? I Bibelen leser vi om at Jesus ga disiplene sine befaling om å gå ut i hele verden og forkynne evangeliet. Misjonsbefalingene finner vi i Det nye testamente, nærmere bestemt i Matt 28,18–20; Luk 24,44–49; Mark 16,14–18, Joh 20,19–23 og Apg 1,8. Jesus ga disiplene sine befaling om å drive misjon. Ordet misjon kommer fra det latinske ordet missio, som betyr «å sende ut». Kristen misjon startet allerede mens Jesus var på jorden. Han sendte disiplene sine ut for å helbrede syke, vekke opp døde, drive ut onde ånder og forkynne evangeliet. Det kristne budskapet gjelder alle mennesker.

Ressurser fra Damaris Norge

Historiske vendepunkt