• Ekstra undervisningsstoff til temaet
  • Ekstra fagstoff for læreren om temaet

EKSTRA UNDERVISNINGSSTOFF TIL TEMAET

• Filmkutt/andre aktualiseringer
  • Arbeidsoppgaver
  • Formidlingsoppgaver

Filmklipp/andre aktualiseringer:

Film
Lemony Snicket: En serie uheldige hendelserStart: 1:27:37 (Barna hører en bjelle som betyr at et brev har landet i kurven)
Stopp: 1:30:02 (”Dine elskede foreldre”)
Lengde: 2 minutter og 25 sekunderOm klippet: Etter å ha gått gjennom en vanskelig tid, reiser barna tilbake til det som bare er ruinene av hjemmet deres. Der finner de, til sin store overraskelse, et brev som foreldrene deres skrev før de døde. Brevet forteller at barna er savnet og at selv om verden kan virke forferdelig, så er det også mye godt der. Foreldrene skriver også at de elsker barna sine og de ber dem om å ikke være egoistiske, men ta vare på hverandre og være snille mot hverandre. Barna blir også oppfordret til å være modige.

Til samtale: Hvordan kunne barna sjekke om dette brevet var ekte? Sammenhold dette med historikernes metoder for å sjekke historisk troverdighet.

Nyhetssak:
Les og diskuter følgende avisartikkel fra påsken 2007:
”Påsken ikke avlyst: – Ikke Jesu grav allikevel”

Formidlingsoppgaver:

Del inn klassen i fire til seks lag. Hvert lag skal prøve å formulere fem punkt/argumenter til et to minutters innlegg om følgende tema: ”Hvorfor er evangelienes fortellinger om Jesus historisk troverdige?”

EKSTRA FAGSTOFF FOR LÆREREN OM TEMAET

• Faglig introduksjon for læreren
  • Faglig dybdedykk for læreren
  • Aktuell litteratur

Faglig introduksjon for læreren:

• Vil du vite mer om DaVinci-kodens påstander om Bibelen? Følgende nettsted anbefales: www.davincikoden.info/

Faglig dybdedykk for læreren:

Aktuell litteratur:
F.F. Bruce: The New Testament Documents: Are they Reliable?
Bjørn-Are Davidsen: DaVinci dekodet (Oslo: Lunde, 2006; 2. utg.)
Stefan Gustavsson: Kristen med god grunn (Oslo: Luther, 1999) s. 78-102.
Jens Olav Mæland: Ingen unnskyldning (Oslo: Lunde, 1985; 2. utg.) s. 146-158
Amy Orr Ewing: Is the Bible intolerant? (Leicester: IVP, 2006)