Det er en egen nettverkssamling for lærere og lærerstudenter under Veritaskonferansen. Samlingen er like aktuell enten du er lærer i grunnskole eller videregående skole, og enten du er på en offentlig skole eller en kristen friskole.

KOMPETANSEUTVIKLING FOR LÆREREN: Er du opptatt av forholdet mellom din kristne tro og undervisningen i ulike fag? Vi vil i dette nettverket dele erfaringer, reflektere over muligheter, utfordringer og behov for ressurser, samt vise til ressurser som allerede finnes.

Veritaskonferansen på BIG i Grimstad (18.)-19.-(20.)okt

Denne årlige konferansen har stort fokus på kristen apologetikk. Hovedfokus er på lørdagens program, men Veritaskonferansen inkluderer også programposter fredag kveld, søndag formiddag og søndag ettermiddag. Lørdagens seminarer, nettverk og måltider krever konferansepass. Stormøtene er åpne arrangement.

NLA Høgskolen, Laget og Bibelskolen i Grimstad står som arrangører, med Damaris Norge som sentral samarbeidspartner.

1000 år med kristendom i Norge

I år markerer vi at det er 1000 år siden Olav den hellige inviterte til ting på Moster i 1024, og la grunnlaget for Norge som kristen nasjon og rettsstat. Under Veritaskonferansen vil vi reflektere over kristendommens betydning for landet vårt, både historisk, i dag og for fremtiden. Vi ønsker å besvare utfordrende spørsmål som:

• Hvordan ble Norge “kristnet”, og hvilken forskjell har det gjort?
  • Hva med ondskapen og maktmisbruken som kristne har stått for?
  • Er det noe i den kristne arven vi i ikke har råd til å miste?
  • Hvor går veien videre for Norge; er kristen tro fortsatt aktuell i 2024?

John Dickson

Hovedtaler  i år er teologen og historikeren John Dickson. Under konferansen lanseres hans bok Bøller og helgener: Et ærlig blikk på det gode og onde i kristendommens historie.  Han har selv en spennende historie som tidligere ateist, rocke-musiker, samt filmskaper og produktiv forfatter.

Egen nettverkssamling for lærere lørdag kl. 14.45-15.45

Samlingen ledes av Damaris Norge ved: Stig Tore Aaberg, Margunn Serigstad Dahle og Britt-Ellen Skregelid Birkeland.

• Erfaringsdeling. Hvordan kan kristen tro og kristne verdier synliggjøres i undervisningen? Hva oppleves utfordrende?
    • Øyvind Sund, Hauge vgs, naturfag
    • Andreas Magnus, Kristiansand katedralskole Gimle (KKG), religion og etikk
    • Tarjei Bjerke Dalane, Laget, Grill en kristen
  • Presentasjon av undervisningsressursen Skapt og elsket om kropp, identitet og kjønn