ARTIKKEL: Filmen “The Blind Side” bygger på en sann historie om fotballspilleren Michal Jerome Oher. Bruk filmen for å snakke om nåde.

Originaltittel The Blind Side
Genre Komedie/drama
Med Sandra Bullock, Tim McGraw, Kathy Bates, Quentin Aaron, Ray McKinnon m.fl.
Regi John Lee Hancock
Produsent Broderick Johnson, Andrew A. Kosove, Gil Netter
År 2009
Land USA
Lengde 2 t 8 min
Produksjonsselskap Alcon Entertainment
Distributør Sandrew Metronome
Premiere 12.03.10

Kompetansemål

I amerikansk fotball skal spillerne vokte hverandres ”dødvinkler” (The Blind Side kan oversettes ”dødvinkelen”). De angrepene som spilleren ikke selv forutser kan jo være de farligste. The Blind Side forteller om den vanskeligstilte unggutten Michael Oher som i dag spiller for NFL-klubben Baltimore Ravens i virkeligheten. Vendepunktet for ham kom etter at han ble ”angrepet” i dødvinkelen av praktisk, hverdagslig nåde.

The Blind Side har vakt uvanlig stort engasjement til å være et relativt standard romantisk familiedrama med sport som bakgrunnsteppe. Hovedgrunnen er nok Michael Ohers utrolige historie og det faktum at hans karriere som sportsstjerne i stor grad skyldes én families beslutning om å leve ut sin kristne tro i praksis. At rollen som den kristne familiemoren og interiørdesigneren Leigh Anne Tuohy endte i Sandra Bullocks første Oscarpris har selvsagt også vært viktig.

Historien

Michael ”Big Mike” Oher (Quinton Aaron) kommer fra svært vanskelige kår. Når vi møter ham har han bodd 17 år hos ulike fosterfamilier. Hver gang har han rømt. Filmen starter med at Big Mike blir tatt opp ved Wingate Christian School, noe som blir hans billett ut av det destruktive småkriminelle miljøet han har vokst opp i.

Som liten opplevde Big Mike å bli revet bort fra sin mor av barnevernet. Dette er grunnen til at han har rømt fra fosterfamiliene og ikke har klart å prestere i skolesammenheng. Big Mike har inntatt en taus, iakttagende rolle i sitt eget liv, og responderer ikke når mennesker søker kontakt. Han vandrer rundt nesten som en mørkhudet zombie blant tilsynelatende vellykkede hvite skolebarn ved den kristne privatskolen.

Det er treneren som overbeviser skolens ledelse om å ta inn Big Mike. Han appellerer til deres kristne verdier når de nøler på grunn av hans svake akademiske evner.  Treneren innrømmer senere at hans eneste mål var å få den talentfulle unggutten med på skolens fotballag. Dermed blir treneren et eksempel en hyklersk kristendom som bruker Bibelens verdier kun som et middel for å oppnå anseelse og suksess.

To ytterkanter av kristen livstolkning

Sandra Bullocks karakter er på sin side forfriskende tydelig og radikal. Med en glattpolerte overflate og synlig rikdom gir Leigh Anne først inntrykk av å være stereotypien av en overflatisk rik, kristen, hvit amerikansk kvinne. Men når hun møter den hjemløse Big Mike vandrende gatelangs tar hun ham rett inn i familiens overdådige hjem, og lar ham overnatte der. Hun lurer forståelig nok på om han vil misbruke tilliten, en bekymring Big Mike gjør til skamme. Tvert imot har han noe å tilføre familien. Den storvokste unggutten blir boende hos Tuohy, og til tross for enkelte små konflikter blir han snart inkludert av samtlige familiemedlemmer.

The Blind Side portretterer altså to ytterkanter av kristen livstolkning. På den ene siden står treneren som kynisk bruker budskapet om nåde for å nå sine mål. På den andre siden finner vi nåden levd ut på en sann og radikal måte i Tuohy-familien, anført av moren Leigh Anne.

De fleste kristne vil si at Leigh Annes eksempel er det som best gjenspeiler kristendommens sanne natur. Hvis vi stiller spørsmålet om hva som gjenspeiler virkeligheten blant kristne flest, kan det kanskje bli vanskeligere å skjelne. Selv om de færreste ville vært like kynisk som  treneren, er det vel også trygt å si at de færreste ville vært like radikal som Leigh Anne i sin praktisering av nåden.

I et interessant øyeblikk av selvransakelse spør Leigh Anne mannen sin hva som er hennes motiver for å vise en slik nestekjærlighet. Han foreslår noe humoristisk at det gir henne en slags syk tilfredsstillelse. Den amerikanske forfatteren Donald Miller forteller om noe av det samme i boken Searching for God Knows What (Norsk: Leter etter Gud vet hva Lunde, 2007). Han viser til et intervju han gav på riksdekkende tv. På spørsmål om hva som driver ham som forfatter, svarte han at for å være helt ærlig er nok bekreftelse fra andre et viktig moment. Programlederen repliserte noe overrasket at Miller nok ikke er alene om det.

Guds nåde og kjærlighet overgår langt Leigh Anne Tuohys generøse eksempel. Hvis vi i tillegg kjenner litt til vår egen egoistiske natur, kan det virke som en utopi når Bibelen oppfordrer oss til å følge eksempelet Jesus gav oss ved å gi sitt liv, ikke bare for sine venner men også for sine fiender. Vi oppfordres til å gi uten å forvente noe tilbake, å strekke oss langt for å bære over med hverandre, og å tilgi vår bror ”sytti ganger syv” ganger. Men nettopp Guds nåde, levendegjort for oss av Den hellige ånd, danner utgangspunktet for at vi kan la oss inspirere av The Blind Side og Leigh Annes eksempel.

Av Eivind Algrøy. Lett revidert for bruk i Damaris Skole

Først på trykk i Dagen Magazinets Kulturblikk 19.4.2010