Den dansk-norske filmen Skammerens datter, har et stjernelag både foran og bak kamera og er basert på første bok i Lene Kaaberbøls høyt elskede bestselger-serie for ungdom.

Om filmen:

Dina og hennes to søsken bor i en liten landsby med moren, som er Skammer. Dina har arvet sin mors overnaturlige skammerevner, som gjør at hun kan se alle menneskers løgner, dårlige samvittighet og – ikke minst – deres skyld, og på denne måten få makt over dem. Men selv om Dina gjerne skulle vært sine skammerøyne foruten, kommer de snart til nytte når hun plutselig- med livet som innsats – vikles inn i et blodig oppgjør.
Historien skyter fart når den unge livsglade fyrstesønnen Nico (Jakob Oftebro), den rettmessige arving til fyrstedømmet Dunark, urettmessig anklages for å ha myrdet sin egen familie. Når Skammeren under falske forutsetninger lokkes til Dunark, for med sine evner å få Nico til at innrømme sin skyld, virvles Dina inn i maktkampen om først å redde sin mor – og senere Nico – ut av klørne på den onde Drakan og hans motbydelige, glupske drager og Dragens Orden. Men det er ingen enkel oppgave, for Drakan er – som en av de eneste i deres verden – immun overfor Skammerens evner.
Skammerens Datter tar oss med på et forrykende eventyr i en middelaldersk fantasiverden med drager og magi, konger og riddere, tyranni og mord… (Fra Filmweb)

Om bøkene:

Skammerserien  er ein fantasy-serie på fire bøker skriven av den danske forfattaren Lene Kaaberbøl. Serien handlar om den unge jenta Dina og hennar opplevingar. Øystein Rosse har sett bøkene om til norsk, og for dette arbeidet fekk han Kultur- og kyrkjedepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur. Som dei fleste fantasy-forteljingar, går handlinga føre seg i eit mellomaldersamfunn. (Wikipedia).

Skolekino har filmstudieark til filmen, disse finner du her.
NB! Et viktig tema i sjelesorg og kristen formidling er forskjellen mellom skyld og skam: Les her eller  her om å skjelne mellom skyld og skam. (temaark fra Acta).

Forslag til momenter:

Ingen liker å skamme seg. Og ingen liker å bli minnet om gale ting man har gjort eller sagt. Skam gjør at man føler seg liten, skitten, uvel og og bundet. Så, hva er løsningen hvis vi vil at alle skal ha et best mulig liv? Skal vi late som om ingen gjør noe galt, som om alle er greie og alt er ok, hele tiden?

Vi vet vel godt at rett som det er, gjør både vi selv og andre noe som er galt, slemt og i alle fall svært egoistisk. Da er ikke løsningen å late som ingenting! Lovene i landet vårt, med bøter og fengsel som reaksjon på lovbrudd, viser oss at vi trenger både ærlig oppgjør og rimelige konsekvenser når noen ikke følger spillereglene. Uten konsekvenser i form av et visst ubehag som en økonomisk smell, frihetsberøvelse, eller samfunnstjeneste, hadde rett og slett ikke samfunnet vårt fungert.

Også innad i  familie og skole, trenger vi noen tydelige konsekvenser av egoistisk og slem oppførsel, ellers klarer vi ikke å ha det bra sammen i lengden. Menneskene er ikke bare snille, derfor trenger vi både regler og konsekvenser av regelbrudd.

Forslag til momenter fra Bibelen

Bibelen handler mye om skam. Og skyld. Og synd, lovbrudd, overgrep, listige planer, onde herskere, egoistiske slyngler. Vi kan egentlig finne litt om det meste av alt som er fælt, groteskt og slemt, i Bibelen. Det onde er altså ingen ny oppfinnelse.

Bibelen er en lang fortelling om at mennesket som skapning har et stort problem, nemlig at vi må skamme oss i møte med den hellige Gud, vår skaper. Dette problemet kan bli ekstra tydelig for oss hvis vi begynner å lese en del i Bibelen.

Bibelen er på en måte som en “skammer”, slik Dina er i filmen og bøkene. Dina kan se rett inn i sjelen til folk og gjøre dem klar over deres egen ondskap. Bibelen er “skarpere enn noe tveegget sverd”, står det i Hebreerbrevet. “Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer.”

Heldigvis slutter ikke Bibelens fortelling med at vi må skamme oss, eller at vi må settes i fengsel og smake fryktelige konsekvenser av at vi har det onde i oss. Jesus kom til jorden som et menneske, vant over døden og det onde, og har dermed gitt oss muligheten til å møte Gud ansikt til ansikt, uten skam, uten skyld, bare med tillit, kjærlighet og takknemlighet. “Vend blikket mot ham og strål av glede, så skal dere aldri rødme av skam!” står det i Salmenes bok. Med Jesus som frelser, konge og venn, har man ingenting å skamme seg over!

Aktuelle bibelvers

Hebr 4,12 (skarpere enn noe tveegget sverd)
Salme 34, 5-9:

Jeg søkte Herren, og han svarte meg,
fra alt som skremte, berget han meg.Vend blikket mot ham og strål av glede,
så skal dere aldri rødme av skam!
Den hjelpeløse ropte, og Herren hørte,
han frelste ham fra alle trengsler.

Herrens engel slår leir
rundt dem som frykter ham.
Han frir dem ut.

Smak og se at Herren er god!
Salig er den som søker tilflukt hos ham.