Av Halldis Bjerkvik Volle, Tro & Medier

Kompetansemål

Kort om filmen

Det modige eselet Bo ønsker seg et liv utenfor gjerdet. En dag bryter han seg fri, og ender opp midt i den største historien noensinne fortalt. Kong Herodes er ute etter Maria, Josef og det lille Jesusbarnet, og vakthundene hans er på sporet av dem. Men Bo, duen David og sauen Rut gir sammen med en rekke andre dyr alt for å stoppe forfølgerne. Stjernen er en spennende og morsom vri på en kjent fortelling som både barn og voksne kan glede seg over.

Spørsmål til samtale

1. Hva gjorde mest inntrykk på deg i filmen, og hvorfor?

2. Eselet Bo ser den nye stjernen på himmelen og tolker det som et tegn på at han er ment for noe større enn å bo i Nasaret. Han ønsker virkelig å bli med i den kongelige kortesjen. Det må jo være drømmejobben: Han vil få se verden, reise fra sted til sted og møte viktige mennesker – og minst bli beundret. Hva drømmer du om å oppleve i løpet av livet?

3. Bo stikker av fra mølla der han kverner korn for å finne det han leter etter. Han ender opp hos Maria og Josef, men vil ikke bære Maria når de skal til Betlehem. Hva får Bo til å skifte mening?

4. Josef kjenner på at oppgaven med å komme seg til Betlehem og ta vare på barnet er overveldende: «Herre, jeg klarer ikke dette. Okei? Jeg er ikke faren til en konge. Jeg er bare en tømrer.» Hva kan vi gjøre når vi blir usikre på om vi vil klare det som ligger foran oss?

5. Sauer er flokkdyr og vi mennesker er kanskje ikke så ulike sauer. Vi liker også å høre til og ikke skille oss for mye ut. I filmen sier sauen Rut: «Vet du, den natten jeg så Stjernen, prøvde jeg å få flokken min til å bli med meg. Men de ville ikke. Så, jeg dro ut på egen hånd, noe som har vært tøft fordi, vel, jeg er en sau.» Noen ganger må vi våge å være annerledes og ikke bare følge strømmen. Hvordan kan vi vite at det er verdt det?

6. Maria er takknemlig for å bli valgt ut til å være mor til Jesus. Samtidig er hun redd: «Bare fordi Gud har en plan så betyr det ikke at det kommer til å bli lett. Og det skremmer meg.» Hva hjelper når vi er redde?

7. Bo ble ikke med i den kongelige kortesjen fordi han valgte å hjelpe Maria og Josef. Til slutt skjønner han at han likevel har båret en konge på ryggen. På hvilke måter er Jesus annerledes enn andre konger?

8. Mot slutten av filmen sier kamelen Debora: «Vet dere, jeg tror folk kommer til å huske denne natten. Det som skjedde rundt denne krybben vil bli feiret i tusener av år. Familier vil samles og gi hverandre gaver og synge om det. Alt for å huske dette vidunderlige øyeblikket, som vi er vitne til akkurat nå.» Hva er grunnen til at vi fremdeles feirer jul?

Last gjerne ned samtaleguiden for å skrive den ut.

Bibelvers

Les gjerne historien om Jesu fødsel slik den er gjengitt i Lukas kap 1 og 2 og Matt kap 1 og 2 for å sammenligne.

Hva sier Bibelen om stjernen? Se gjerne 4 Mos 24,17,  Matt 2,1-2

Historien om de tre vise menn som kommer til Jesusbarnet minner om en annen historie fra Bibelen. Les om dronningen av Saba i 1 Kong 10.

Kjenner vi igjen noe av historien om Jesus i Davids salme 72?  Hva sier Jesaja 60 om det som skulle skje flere hundre år senere?

Les Jes 7,14 om Maria.

Profeten Mika fortalte at det skulle bli født en fredsfyrste i byen Betlehem omtrent 700 år før Jesus ble født. Les Mika 5, 1-2. Kan denne profetien være om Jesus? Hva tenker du om at det ble forutsagt så lenge før?