Bibelens troverdighet

Bibelens troverdighet

Aktuelle saker

Skeptikerens guide til julen

VIDEO: Julen, en tid med idyll og eventyr. Julenissen  og Jesusbarnet i krybben. Mye kos, men vanskelig å tro på?Høgskolelektor Bjørn Hinderaker svarer på vanlige spørsmål og innvendinger.

Påståtte motsetninger i Bibelen: Hvordan døde Judas?

DYBDEARTIKKEL: Bibelen har to litt ulike beskrivelser av hvordan Judas, disippelen som forrådte Jesus, døde. Er det et problem? Kan det forklares?

Jomfrufødsel – vitenskapelig umulig?

VIDEO: Jomfrufødselen. På den ene siden,  julens store under. På den andre, i skarp konflikt med moderne vitenskap. Eller, stemmer egentlig det?

Bommer Lukas med å nevne Kvirinius?

VIDEO: Kvirinius er et av navnene vi kjenner fra julefortellingen. I denne videoen forklares det hvorfor hans navn synes å skape et problem med dateringen i Lukasevangeliet. Høgskolelektor Bjørn Hinderaker svarer på vanlige spørsmål og innvendinger.

Her finner du ulike ressurser om Bibelens troverdighet, med utgangspunkt i syv aktuelle spørsmål.

Gå til toppen